Björnspår eller inte?

I torsdags så bar det av upp mot fjällboberg. Resan kändes lång och jag kunde inte sova en blund i bilen. Men fram tog vi oss och slog oss ner med lite öl, vin och pizzaslizar fram till över tvåslaget. Då plumsade jag och J oss ut till lillstugan där vi skulle sova och den öppna spisen värmt upp stugan. Skitmysig!

Det fick vi ju sota för fredagmorgon när man vaknade klockan sju och var så äckligt sliten att man var tvungen att sova en timme till innan frukost och påklädning av alla tjocka ytterkläder. Michelingubbe, hell yeah. Grillning, pimpling och möte av ännu mer nya människor(för min del då vill säga). Jag och J tog en sväng upp mot fjället med skotern och jag har väl aldrig varit så nojig för vakar någonsin som jag var då. Så fort det såg lite blött ut på någon sjö eller så så blev jag lite lätt skrämd.

När vi såg feta tassavtryk i snön på en öppen yta och kameran var framme så började jag instinktivt bli rädd inombords och tänka "hm, fåse nu. I skolan, i fördjupningsarbetet där... Hur fort var det björnen tog sig fram i kilometerhastighet". När vi kom tillbaka och visade bilderna så trodde dom att det var av en stor Lo. Nu när jag är hemma har jag suttit och jämfört bilderna med spår av lo och björn. Tycker mest att det stämmer överens med björnspår. En mellanstor björn kanske. Nu ska jag tala om varför. Lodjurets tassavtryck är kring 7-9 cm långt, mitt kamerafodral är 10cm långt.  Tassavtrycket är nästan det dubbla. Och det ser mer ut att vara 6 klor än lodjurets eventuellt 4. Björnen har 5. Självklart får ni se en bild också och säga vad ni tror. Gärna tala om ifall ni vet det rätta.
 

Det har annars blivit mycket mat och man har aldrig gått hungrig på 3 dagar och god dricka varje kväll i sällskaplig anda. Vi har fått vara med om regn, snö och solstrålar. Lite, lite färg har man nog fått. Men inget att hurra över. Juste, i helgen var det första gången jag pimplade i mitt liv, någonsin. Och igår fick jag två fina öringar. Men sen att jag bad Maggie ta av dom från kroken är en annan sak. Vi har varit högre upp på fjället, fotat och ätit ölkorv till en kall öl när vi kommit tillbaka till stugan. Snacka om att det har varit en mysig helg med min älskade och hans föräldrar och 2 goda vänner till dom. Är så fruktansvärt glad att jag fick följa med.

1. Fredag, upp mot fjälle. 2. Mot två högre delar av fjälle. 3. Lördag, uppe på fjälle. 4. Ser ut som värsta kaoset där vi höll till på fjälle. 5. Utsikt från en av de högsta topparna. 6. Jag, ensam uppe på toppen när J körde runt och kollade en sväng. 7. J hoppar. 8. Likaså här. 9. Just innan själva hoppet. 10. En annan fjälltopp på fjälle(de vänstra  på bild2). 11. J leker lite. 12. Jag fotar och sitter där nere. 13. Min! 14. Söndag, koncentrerad på pimplingen. 15. Svärmor & svärfar. 16. Maggie och Sture. 17. Haha, koncentrationen höll inte så länge, skön pimplingsstil iaf. 18. Och det löna sig! 19. Jag och min ena fångst. 20. Får hjälp att ta av den från kroken, för jag är för mesig själv.

När man någon gång sett en skoterfilm eller hört talas om dom som hoppar och stegrar med skotrar har jag alltid tänkt, vilken jävla livsfara, aldrig att jag skulle göra sådär. Då trodde jag aldrig att jag skulle vara flickvännen som åker bakom och är med om just dessa grejer och faktiskt numera tycker att det är kul. Att han gärna får göra det oftare, även om det är läskigt. Hoppen däremot ska vara rimliga för att jag ska kunna sitta kvar där bak. Men så man kan ändra sina tankar.

Var på väg att publicera innan jag for och tränade, men hann inte pga att bilderna krånglade någon minut för länge. Men nu, hemkommen efter ett skitjobbigt step2kp pass så fanns tiden. Jag känner mig duktig som tog mig iväg utan käk i magen.

På torsdag bär det av norröver igen, med min familj till
storasyster. Så det blir en till helg full med uteaktiviteter
och kanske riktigt fint väder. :)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback