Lillemans blivande säng.

I ett par månader(cirkus ett halvår) har jag hållit utkik på blocket efter en växasäng(imperialsäng). En säng som lilleman ska ha när han inte längre ska sova i spjälsäng. Men de flesta som kommit ut har jag tyckt varit så smala, vilket de ju oftast är. De är oftast 70cm breda. Men jag vill kunna lägga mig utmed och läsa en bok och det ska vara bekvämt både för lilleman och för oss som läser. Och om man skulle råka somna vid läggningen. Tror inte alls att en säng med en bredd på 70cm är toppen då. Har emellanåt dykt upp någon på ca 90cm men då har den antingen funnits i en annan stad eller så har det varit en stor spricka i huvudgaveln, vilket inte alls känns särskilt säkert för ett barn att ha.
 
Men igår när jag satt hos svärföräldrarna och kikade i tidningen så fanns där en säng, utan någon utförlig info. Så jag var snabb med att knappa iväg ett sms för att fråga om skick och bredd. När jag efter skoterturen fick ett svar så var det ett positivt sådant. Det var inte förrän då som jag yttrade det för karln. Och han lät oväntat positiv, så jag ringde ett samtal och helt plötsligt var vi på väg med släpvagn och allt.
 
Måste säga att jag blev helt positivt överraskad. Jättefin säng! Om än med flagnande färg, men har man ändå tänkt måla om så gör det inte supermyket. Stabil och 102cm bred. Och fantastiskt att det var säljarens farfar som hade byggt den för hand, utan några egentliga verktyg. En säng som de på den tiden hade som dubbelsäng, han och hans fru. Senaste madrassen som låg i den var en säckväv stoppad med halm. Hade jag varit hon hade jag aldrig ha kunnat göra mig av med den. På det viset känns det lite synd att skrapa bort hans handmålade ådermålning, men det finns tyvärr ingen räddning för den. Fantastiskt att faktiskt få höra historien om den. För 500 kronor blev den vår! Så den följde med hem. Senare när jag låg på övervåningen med migrän så hörde jag J samtala med sin mor och säga att han tyckte den var mycket finare än han hade trott innan vi for. Så där låg jag och log för mig själv, att min spontanitet av detta köp gick hem! Är jättepeppad på att fixa till den nu. Måste bara hitta en passande madrass också.
 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback