Utvecklande.

Jag tror jag har skrivit det förr, men jag gör det igen. Att ha haft med sig mini på barnmorskebesöken är nog en av bästa grejerna vi gjort. Inte bara för att han tyckt det varit intressant och roligt. Han har sett och lärt sig så ofantligt mycket av det. Lärt sig saker som är sjukt svåra att lära på annat sätt. 

Idag skulle vi kolla upp hans hosta på vårdcentralen. Så jag har förberett honom hela dagen på att vi ska fara och träffa läkarn och kolla hostan, och han har varit helt med på noterna. Dessvärre blev det 45 minuter i väntrummet, vilket kanske inte var till vår fördel inför besöket. Men till slut blev det minis tur. Och direkt vi kom in på rummet sa han att han ville ligga på britsen. Men han skulle sitta i mitt knä och lungorna skulle lyssnas på, vilket gick kanon. Sen sa han fortfarande att han ville ligga på britsen. Så läkarn sa att han ju måste få göra det när han ber om det, och att han då kunde passa på att undersöka lite extra. Så mini låg som ett ljus på britsen medan läkarn fick klämma på magen, titta i munnen samt kolla öronen. Läkarn sa att han aldrig hade träffat på någon tvååring innan som var så lugn och duktig. En något chockad men otroligt stolt morsa! Och mini var så himla nöjd både då och nu efteråt när vi pratat om det hemma. 

Jag tror helt enkelt att han sett och lärt så otroligt mycket av att vara med till barnmorskan. Där han sett mig få blodtrycket kollat, blivit stucken både i finger och armveck, legat på britsen där han fått sitta på sidan om mig, sett mamma kissa i en burk och allt som hör till. Vi hade aldrig kunnat ge honom den erfarenheten på egen hand hemma, och skulle jag göra valet på nytt så skulle jag göra exakt likadant som vi gjort. Med facit i hand så har han utvecklats väldigt mycket av det och om vi har tur kan det här hålla i sig framöver. 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback